The Fanbooster Day

12095233_10153609662750359_5719705251302509032_o

Sponset innlegg

I dette innlegget kan du lese de viktigste poengene fra The Fanbooster Day. Seks timer fullspekket med informasjon, gjør innlegget noe lengre. Håper det er noe du kan ta med deg videre! The Fanbooster Day besto i hovedsak av suksesshistorier fra Fanbooster sine kunder, men også annen nyttig informasjon om sosiale medier.

Hvem er Fanbooster?

Fanbooster hjelper merkevarer å lykkes med markedsføring i sosiale medier. De er Facebook marketing partner, og tilbyr en gjør-det-selv-plattform for markedsføring både på Facebook og i andre sosiale kanaler. Dette verktøyet hjelper med å samle data og administrere sider mer effektivt.

Når analyseresultater styrer aktiviteten

NXT/A2N driver med målbar markedsføring hvor analyseresultater styrer aktiviteten. De er opptatt av målgruppen, og det å nå folk der de er. Nina Marie Eriksson forteller om tre ulike cases som har blitt suksess akkurat på grunn av dette:

  • Hvordan trekke 1000 Oslo-svensker på fotballkamp Norge – Sverige? Først og fremt gjaldt det å nå folk der de er, nemlig på Facebook. Gjennom targeting ads på Facebook kunne annonseringen spisses mot svensker i Oslo. Så gjaldt det å være kreativ og bruke det visuelle til å skape patriotisk engasjement. Det ble laget to annonsevarianter, og det ble gjort A/B-testing av disse. Zlatan ble vinneren, og med svensk appelerende tekst, klarte de å oppnå organisk rekkevidde. Over 2000 svensker kom på kampen, og så var billettene utsolgt!
  • Hvordan selge eiendom gjennom Facebook? Et nytt leilighetkompleks på Hasle skulle fylles, og det gjennom Facebook. Her gjaldt det å vite mest mulig om målgruppen for å treffe best mulig. Karusellads ble derfor brukt til å finne ut hvilket bilde som skapte mest klikk. 65% av leilighetene ble til slutt solgt gjennom FB – for over 100 millioner kr i juli.
  • Hvordan fylle tomme seter på Stabæk stadion? Stabæk har mange fans, men sliter likevel med å få fansen til å se på kampene på stadion. Her gjaldt det bare å gå mot all fornuft, og å være dønn ærlig. De brukte Nannskog i en video til å gi fansen beskjed om at de er nødt til å komme på kampene deres. Dette spredde seg fort i sosiale medier og skapte skriveri i VG. Stadioen var fullsatt ved neste kamp.

Nina Marie Eriksson anbefaler å gjøre seg kjent med Facebook pixel helper og Fanbooster sin Cruise Control.

Å drive sosiale medier for 184 hoteller av 5 ulike typer, i hele skandinavia

Ida Serneberg er Social Media Manager i Nordic Choice Hotels, og det er ikke en enkel oppgave med 184 ulike Facebookprofiler!

Serneberg kom inn i et kaos, men skapte orden ved å telle, telle alt fra antall kaffekopper drukket til antall innkomne telefoner. Telling og data gjorde henne kjent med målguppen og hotellene, og dette gjorde det lettere å sette det hele i et system og se potensiale. Det hun så gjorde var å sette fokus på det å ta vare på gjesten, og dette ble gjort blant annet ved å svare på Tripadvisor. Tripadvisor med tilbakemeldinger fra hotellgjestene gjør det mulig å få enda bedre innsikt, og å gjøre hotellene enda bedre.

Tilgjengelighet er viktig, og derfor er de ulike Facebookprofilene fortsatt i bruk og styres fra hvert enkelt hotell, men med visse grunnpilarer og kompetanse i bånn. Kreativiteten blir satt i et system!

Serneberg råder ingen til å sette kun en til å drive på sosiale medier, det krever tid og kompetanse for å lykkes. Og er det en stor ”talk about”, ja, da er det som regel noe som er galt.

Facebook for B2B og for intern stolthet

Tonje Angell snakket om hvordan Canon har lykkes som B2B- bedrift på Facebook, og hvordan de har brukt Facebook til å skape stolthet internt. Facebook er en god kanal for dette, da det handler om å vise seg frem og være der målgruppen er. Det handler om å skape verdi for mottakeren slik at det oppstår en relasjon. Dette gjør Canon ved å ha mottakeren i fokus, gjennom å spre godt innhold. Blant annet deler de historier, kundecaser, bransjenytt, kundeopplevelser, samarbeid og ”fredagsstemning” blant de ansatte i ulike avdelinger.

I Canon er det et felles ansvar å spre budskap, og det at deres ansatte er såpass delaktige og at de er med i historiefortellingen gjør at de føler eierskap og stolthet. Dette igjen gjør at budskap deles med venner og familie.

Sosiale medier – hvilken kanal bør du bruke tid på?

Facebook, Instagram, Snapchat, Linkedin eller Twitter? Takin Kroop, Kristian M. Lie, Erik Eskedal og Thomas Moen debatterte for hvilke av disse kanalene en bør satse på.

  • Facebook: har mye informasjon om målgruppen, og her kan man nå ut til flest folk.
  • Instagram: får målgruppeinnsikt gjennom Facebook. Fin kanal for å gi inspirasjon.
  • Snapchat: en kanal for historiefortelling. Har kun et bilde eller en video i fokus om gangen.
  • Linkedin: spisse markedsføringen mot yrke og posisjon, her er arbeidsstyrken.
  • Twitter: brukerne liker å stå i en debatt, fin kanal for å spre nyheter.

Debattens konklusjon er at hvilken kanal man bør satse på avhenger av målgruppen. Det handler om å ha rett innhold til rett person på rett kanal. Finn ut hvem man skal snakke med, finn ut bedriftens mål, sett strategi deretter og så velg teknologi som støtter strategien best. I mange tilfeller er en miks av alle kanalene best, for å få best mulig dekning. Men ha en kanal som hovedfokus, man kan ikke være best på alle!

Instagram som markedsføringskanal

Det tar 13 millisekunder å oppfatte et bilde, med andre ord så er det nesten umulig å scrolle forbi og overse et bilde på Instagram.

Rune Paulseth, Norges-sjef for Facebook mener Instagram er en god kanal for å drive merkebygging, ettersom video og bilder appellerer til følelsene, og gjør det enkelt for forbrukerne å bli kjent med merkevaren. Instagram skaper ”magasinfølelsen”, mens Facebook er mer som en ”avis”. 48% som ser i et magasin går over online for å søke mer. Dette er noe å tenke på når man skal annonsere på Instagram. Dessuten er Instagram best tilpasset mobiltelefonen, og ettersom mobiltelefonen ikke er best egnet for konvertering er ikke denne kanalen best for å drive direkte salg.

Instagram har 71% aktive brukere hver dag, og 60% av disse sjekker Instagram over en gang om dagen. Brukerne mener de får inspirasjon og har mulighet til å være kreative på Instagram.

Snart kommer ”wide angle 360 grader” som videofunksjon på Instagram.

De tradisjonelle mediene i disse tider

I mediedebatt med Dagens Næringsliv, Polaris Media og Vio kommer det frem at det er viktig å ikke lukke øya i utviklingen som skjer, men gripe sjansen og bruke nye kanaler. Det handler om å flytte det redaksjonelle over til digitalt der hvor forbrukerne er. Sosiale medier, og da mest Facebook brukes aktivt, men da med egen side som landingsside. Mikrobetaling blir mer og mer utbredt.

Hvorfor Facebook, og hvordan lykkes

2,1 millioner mennesker sjekker Facebook i gjennomsnitt 14 ganger om dagen. Dette er mange mennesker som kan nås flere ganger om dagen!

Takin Kroop mener man må skape kjennskap til målgruppen og tenke på mål om man skal lykkes på Facebook. Rekkevidden er helt verdiløs om man ikke treffer de riktige personene, derfor er ikke rekkevidde et mål i seg selv. I følge Kroop finnes det tre ulike mål på Facebook:

  1. Branding – bygge merke.
  2. Community – skape engasjement.
  3. Sales – skape direkte salg.

Bruk data, A/B-testing og Fanbooster for å bli best mulig kjent med målgruppen.

Er målet å skape direkte salg, så gjør konverteringsmåling i Facebook konverteringspixel for å finne ut hva som førte til kjøp, og hva det kostet å skape konvertering.

Til slutt påpeker Kroop:

  • DON´T BE AN ADHOLE! Ikke misbruk remarketing, god markedsføring virker ikke som markedsføring, den er ikke påtrengende!
  • STOP THE TUMB! Skap noe som får brukeren til å stoppe opp. Design også for mobil!
  • Se på andre cases og finn ut hva som funker, man trenger ikke finne opp kruttet på nytt.

God kundeservice gjennom Facebook

One Call vant i 2014 prisen for beste kundeservice, og Ingrid Hammer har fortalt hvordan.

Det handler om å være der kunden er, og særlig da man ikke har butikker. Facebook har vært deres hovedfokus, da det er her det er mest personlig, kortest vei til kunden og enklest å skape dialog, relasjon og fri tale.

One Call er en tjeneste av lavinteresse, men med høy involvering. Markedsavdelingen bruker veggen på Facebook til å spre og ta til seg informasjon. For eksempel kan en kunde gi informasjon om at systemet er nede, før One Call i det hele tatt vet om det selv.
I januar 2015 tok One Call inbox på Facebook i bruk. Det viste seg at terskelen for at kunden tar kontakt er enda lavere, da det hele blir mer anonymt. På denne måten har One Call blitt enda mer tilgjengelig og kundene enda mer fornøyd. Hør på kundene!

Bruk lære om hjernen til å påvirke gjennom markedsføring

Anders Wedde sa noen interessante ord om hvordan hjernen fungerer, og tok oss med på noen øvelser for å gjøre oss bedre kjent med hjernen. Noe å ta med seg som markedsfører er:

  • At kommunikasjon påvirkes av tonefall og kroppspråk.
  • At mennesker liker å tro at de er rasjonelle, men egentlig er det den emosjonelle delen av hjernen som er sjefen.
  • At historier knyttet til bilder gjør det lettere å huske et budskap.

 

Norsk Tipping meldte dessverre avbud.

 

Katrine

Del gjerne dette innlegget med dine venner
Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *