Søkemotoroptimalisering – hvordan få større trafikk på din nettside

Søkemotoroptimalisering(SEO)

Det sier seg selv at man genererer større trafikk på en nettside dersom man forteller folk der ute at nettsiden finnes. I dette innlegget skal vi ta for oss hvordan vi gjennom søkemotoroptimalisering(SEO) kan bruke Google til å fortelle om din nettside når forbrukerne er der ute i søken etter dine produkter eller tjenester.

For høy rangering på Google må du ha en nettside som er brukervennlig og som har relevant innhold. Tenk, du driver en nettside og ønsker selvfølgelig at denne skal være den beste for dine brukere. Slik tenker også Google. Google ønsker å gi brukerne sine best mulig søkeresultat og det gjør den ved å foreslå de beste nettsidene for brukerne. Søkemotoroptimalisering er ikke noe man bør gjøre bare for å bli mer synlig for brukerne, men også noe man bør gjøre for å faktisk tilby den beste nettsiden til brukerne. Vi kan si at Google har satt en slags mal for hvordan en nettside bør bygges opp.

Domene

Man bør tenke på søkemotoroptimalisering allerede når man velger domenenavn. Google liker nettsider med et kort og fengende domenenavn som beskriver hva slags innhold du kan finne på siden. Enda bedre er det om du også har dine viktigste nøkkelord i domenenavnet.

Søkeordsanalyse

Gjør en søkeordsanalyse. Finn de søkeordene/nøkkelordene eller søkefrasene som er relevante for nettsiden. Det vil si ord som brukerne søker på da de ønsker å komme frem til noe av ditt innhold på nettsiden. Her gjelder det også å tenke på hva konkurrentene har som søkeord, slik at brukeren ikke velger deres side fremfor din. Ønsker du å følge med på trendy søkeord kan du gjøre det på Google Trends, og ønsker du forslag til søkeord kan du finne dette under Keyword Planner i Google AdWords.

Oppbygging og design

Velg et godt brukergrensesnitt og et webdesign brukerne liker på nettsiden slik at de lett kan navigere seg rundt. I dag er det svært mange som har tenkt på dette før deg, se rundt på nettet og bruk disse sidene som mal. Velger du å gjøre det motsatt kan du risikere at siden oppfattes svært rotete, ulogisk og vanskelig for brukerne. Nettsiden din bør være responsiv og funksjonell på alle enheter.

Relevant innhold

Skap relevant innhold. Brukerne skal enkelt forstå hva siden er og finne den informasjonen de trenger. Det er også en fordel å ha liv i nettsiden, skape nytt innhold med jevne mellomrom. Driver du med innholdsmarkedsføring, så er du godt i gang med SEO.

Tekster

Mye av innholdet på en nettside er tekst. For at teksten skal være mest mulig relevant må bør den inneholde mye informasjon og ha en layout som gjør det enkelt for brukerne å finne frem og lese på siden. Google liker ikke duplikater! Du kan lese hvordan du skriver søkemotoroptimaliserte tekster her.

Bilder og video

Optimaliser bilder og video. Navn på bildefil og bildebeskrivelser hjelper Google å forstå hva bildet er, og dermed gjøre det relevant i forhold til søkeord. Google er et smart system, så husk å ikke jukse ved å legge inn masse andre ord i bildefilene. Husk også å komprimere bildene så mye som mulig, slik at bildebruken ikke går ut over nettsidens nedlastningshastighet. En video er også et filformat som tar svært stor plass. Når du skal legge inn en video på nettsiden, gjør det gjennom en HTML-kode. Google liker ikke trege sider.

Lenker

Er det noen andre som lenker til nettstedet ditt så anser Google deg som en viktig og relevant side. Jo større denne nettsiden er og jo flere som gjør det, jo bedre er det. Det samme gjelder også din egen nettside. Jo flere lenker du linker til internt, jo bedre er det. Det betyr at du har mer relevant informasjon å henvise til på siden.

Meta-informasjon

Optimaliser meta-informasjon. Meta er ikke synlig på nettsiden, men er bakenforliggende informasjon som gjør det lettere for søkemotoren å skjønne hva som ligger på nettsiden.

  • Når man legger til bilder og video i HTML bør de ha en Alt text som gjør at søkemotoren finner informasjon om hva som er kodet.
  • Title tag er synlig for kundene, men er svært viktig å legge til riktig da det er denne som forteller hva nettsiden er og skal gjøre den så interessant at folk velger å klikke seg inn.
  • Meta description er meta-informasjon som beskriver de ulike sidene slik at søkemotorene skjønner hva de er. Her kan det være viktig å skape call-to-action(CTA).
  • Overskrift tag(H1) er rett og slett overskriften på de ulike sidene. I en tekst med underoverskrifter kalles dette (H2) osv. Google er glad i underoverskrifter, ettersom disse hjelper brukerne å finne frem lettere. Disse bør inneholde nøkkelord som forteller noe om hva brukeren kan vente å lese.
  • Har du noe på nettsiden din som du ikke har lyst til at Google skal indeksere? Da kan du gå inn på nettsidens server og danne en robot.txt fil som forteller hva søkemotorene ikke skal indeksere. Å legge til en såkalt sitemap.xml er også fint for å kartlegge hva Google skal indeksere.

Bruk verktøy og sett av tid

Når man driver med SEO er det viktig å sette av tid. Google endrer stadig algoritmer, og da gjelder det å henge med på de endringer som skjer. Og pass opp for Google Panda som straffer nettsider med tynt innhold, eller innhold som kun er skrevet for SEO og ikke brukeren.

Alle som driver en nettside bør knytte den opp mot Google Analytics for å lære mer om hvordan brukerne oppfører seg på siden. I tillegg bør Google Search Console i Google Analytics, slik at du kan se mer på hva brukerne dine faktisk søker på.

Brukerne finner som regel det de leter etter på de første 10 sidene, derfor er det svært viktig å være på den første siden. For å forstå SEO enda bedre, gjelder det å lære mer om psykologi i mennesket for å forstå hvordan de søker på nettet.

 

Katrine

Del gjerne dette innlegget med dine venner
Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *