Nyhetsbrev

 

Nyhetsbrev

For tiden har jeg en jobb som innebærer håndtering av nyhetsbrev fra veldig mange ulike aktører. Det er en rekke ting som irriterer meg med nyhetsbrevene, og overraskende mange bryter loven. Et nyhetsbrev bør være noe positivt, ikke støy. I dette innlegget har jeg ramset opp en rekke grep man kan gjøre så man oppfattes litt mindre irriterende.

Emnefeltet

Skriv klart og tydelig hva nyhetsbrevet gjelder i emnefeltet. Ingenting er mer irriterende enn å få en opptur ved synet av en ny mail i innboksen for og så få en nedtur da man klikker seg inn og ser hva som virkelig gjelder. Eller omvendt, har man meldt seg på nyhetsbrevet så er ofte grunnen at man ønsker å få med seg de spesielle tilbudene, det gjør man nødvendigvis ikke om emnefeltet ikke forteller at mailen inneholder tilbud.

Varighet

Vær tydelig på hvor lenge tilbudet ditt kommer til å vare, noe annet er å anse som urimelig handelspraksis som virker villedende, og dette strider med markedsføringsloven.

«En handelspraksis er villedende dersom den, i sin konkrete sammenheng og etter en helhetsvurdering, utelater eller skjuler vesentlige opplysninger som forbrukerne ut fra sammenhengen trenger for å kunne ta en informert økonomisk beslutning eller presenterer opplysningene på en uklar, uforståelig, tvetydig eller uhensiktsmessig måte.», lyder Markedsføringslovens §8.

En kampanje uten varighet kan presse forbrukeren til å utføre et kjapt og lite gjennomtenkt kjøp som en ikke ville utført om tidsperiode var angitt. Det kan også slå andre veien, hva hvis forbrukeren anser kampanjen som et lengre tilbud og legger det hele på vent. Ikke bare risikerer kunden å gå glipp av tilbudet, men du som selger risikerer også svært misfornøyde kunder.

Er du usikker på hvor lenge salget ditt skal vare fordi du er usikker på hvor fort det går å tømme lageret, vel da skriver du det: «gjelder så langt lageret rekker».

Nyhetbrevets innhold

Har du mange ulike tilbud på en og samme gang i nettbutikken er det sikkert veldig fristende å fortelle om disse. Men vær så snill, ikke kast alt inn i en mail. Kaos kalles dette. Og topper du det hele med blinkende beskjeder kalles det KAOS.

Et nyhetsbrev skal bare fortelle at du har fått inn nyheter eller at du har salg og spesielle tilbud, det trenger ikke være et langt «magasin», det kan man ha på Instagram.

Dessuten virker et tilbud mye mer eksklusivt dersom man ikke svømmer i dem. Vi vil vel gi forbrukeren følelsen av å ha gjort et godt kjøp?

De verste nyhetsbrevene legger seg alltid i spam folderen, og bare det å ikke havne der bør være et mål i seg selv. Det er flere ting som gir en mailboks indikasjoner på at noe er spam. Spam folderen sluker blant annet til seg mailer som:

  • Inneholder store bilder og lite tekst.
  • Skriker «løp og kjøp», med ord som: salg, gratis og klikk her eller tegn som: #$%!
  • Har en avsender som ikke har en tydelig identitet og som signaliserer at dette er enveiskommunikasjon.
  • Inneholder stor skrift, skrift med farger eller store bokstaver.
  • Inneholder stor bruk av HTML-koder.
  • Inneholder tilbud man stiller seg spørsmålstegn ved fordi det er for godt til å være sant.

Tilpass nyhetsbrevet

En måte å unngå å måtte plage folk ved å fortelle om alle nyheter og alle tilbud hele tiden, er å tilby dem spesifikke valg når de melder seg på som mottaker av nyhetsbrevet. Mange har allerede gjort dette, men selv da er det et gjengående problem:

Jeg skriver inn mailen min og klikker motta nyhetsbrev. Så kommer valget (og her går det bare velge det ene eller det andre): er du mann eller kvinne?

Men hva hvis jeg ønsker å følge begge? Dette er det svært få som tenker på. Og hva med barneproduktene, kanskje man også ønsker tilbud på dette. Noen ganger kan det også være at man ønsker å utelukke spesifikke kategorier, særlig på nettsider med et bredt utvalg.

I tillegg til dine egne, kan det hende at forbrukerne også følger andre nyhetsbrev. Dette blir mye mailer! Det er fort gjort å bli overivrig og sende ut masse nyheter og gode tilbud, men husk at det ikke skal mye til før en opplever dette som mas. Prøv å sett deg inn i forbrukernes situasjon når du oppretter et nyhetsbrev. Selv ville jeg satt større pris på å motta et ordentlig godt tilbud i ny og ne, enn mange små hele tiden.

 

Katrine

Del gjerne dette innlegget med dine venner
Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *