Ikke la hashtags føre forbrukerne bort

Er du en av de som sper på med hashtags hver gang noe skal spres i sosiale medier? Det er ikke sikkert at det er så lurt!

Hashtags er med å gjøre noe mer søkbart, men det krever at kunder eller potensielle kunder selv oppsøker hashtagen. Mange tenker derfor at, jo flere hashtags, jo mer synlig blir man. Men hva hvis man ser selve posten først, uten å gå via noen hashtags?

Stikking-Instagramjpg

Jeg vil illustrere ved å vise eksempel fra min egen Instagram-konto.

Tenk at du er superinteressert i å strikke og at Katrinesj90 er en merkevare for strikketøy. Du ser på bildet, det gir inspirasjon, og du har lyst på mer. Du har to valg. Det ene er å klikke deg inn på Katrinesj90 og titte videre, det andre er å klikke videre på #strikkekjerring, #strikk eller #hårbånd.

Som markedsfører kan det bli et problem dersom brukeren klikker på noe annet enn Katrinesj90. For i sekundet brukeren klikker seg videre ut gjennom en hashtag, åpnes et hav av muligheter. Katrinesj90, hvem og hva var det igjen?

Bruker du hashtags som en del av markedsføringen, så har jeg fem råd:

  1. Hashtagen må være relevant i forhold til budskapet og den må være innen samme interessefelt.
  2.  Hashtagen må føre brukerene over til nettsted, konto, utsalgssted, produkt eller landingsside.
  3. Bruk helst bare en hashtag for å rette fokus på det som er viktigst. Bruk maks to! Trykker brukeren på en av de, er sannsynligheten for at de trykker seg tilbake for å gå inn på den andre veldig liten, og særlig dersom ikke råd nr 2 er oppfylt.
  4. Bruk verktøy til å overvåke hashtags, og da spesielt på Twitter. Det finnes verktøy som gir oversikt over hvor populære hashtags er, hvor i verden de er brukt, hvilke hashtager som er relaterte til hverandre, og hvem de engasjerer.
  5. Styr unna hashtags som er mye brukt av andre om ønsket er å gjøre seg søkbar over en lengre periode. Sjansen for at noen legger merke til budskapet er ikke særlig stor, da man drukner i andre brukeres innlegg. Du kan jo for eksempel gå inn på Instagram å se hvor mange nye innlegg som kommer i løpet av få minutter på #jul i dag. Det tar ikke lange tiden før innleggene raser nedover på lista og blir mindre synlig.

Jernia-InstagramJernia har gjort noe smart, de bruker slagordet sitt: ”Følelsen av å lykkes hjemme” som hashtag når de publiserer nye innlegg. På denne måten har Jernia dannet et eget lite album som gir deres merkevare og produkter full oppmerksomhet.

Hadde Jernia kun brukt #Jernia og #følelsenavålykkeshjemme på dette bildet, ville man vært sikker på at brukerne kun holdt seg innenfor det relevante, og at de ikke rotet seg bort blant andres interessante #helg.

I tanken om å være med på trendene i de digitale kanalene er det viktig å holde fokus og ikke glemme at man faktisk er en markedsfører. Det er også viktig å huske at det kan oppstå negative følger ved å lenke ut og vekk generelt på nettet.

 

Katrine

Del gjerne dette innlegget med dine venner
Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *