Hvorfor og hvordan spore en Facebook-kampanje i Google Analytics?

Facebook+Analytics

Kjører du annonser for din bedrift på Facebook uten å måle kampanjene i Google Analytics? Da kan du gå glipp av mye verdifull informasjon. Ved å spore en aktivitet/kampanje på Facebook kan man følge brukernes handlinger hele veien til en konvertering, eller eventuelt analysere hvorfor det ikke oppsto en konvertering. Kampanjesporing er også alfa omega når man skal optimalisere kampanjen gjennom A/B-testing.

Ja, man finner mye data under Facebook Insights, men man kan fort miste kontroll over hva som skjedde etter at brukeren forlot Facebook og gikk videre inn på nettsiden. Bruker man Analytics i tillegg så sparer man en god del tid fordi man slipper å lete seg ihjel etter hvor brukerne kom fra og hvordan de beveget seg videre inne på nettsiden.

La oss si at du driver en skoforretning og har opprettet to kampanjer på Facebook. Den ene kampanjen forteller at det er 20% rabatt på barnesko, og den andre forteller at det er fri frakt til alle kunder ut hele uken. Når man legger inn disse kampanjene på Facebook legger man også til en link som fører brukerne inn i nettbutikken. Uten kampanjesporing er det vanskelig å forstå hvilke data som hører til hvilken kampanje. Skulle brukerne også finne tilbake til gamle linker og trykke på disse, blir det fort kaotisk om de ikke har et navn/sporingskode.

Uten kampanjesporing ser annonsene slik ut i Analytics:

Facebook referral i Google Analytics

 

Det er ikke så lett å forstå hva som skiller de ulike kildene fra hverandre når det står referral på alle sammen. Heng med videre om du ønsker å lære hvordan man oppretter en sporingskode.

Hvordan opprette en sporingskode? 

For å spore en Facebook-kampanje i Analytics må man lage en ny URL hvor man legger til en UTM-kode. En UTM-kode kan for eksempel inneholde informasjon som: navn på kampanje, medium og kilde. For skoforretningens kampanje på Facebook om fri frakt kunne man for eksempel lagt inn frifrakt-01.01.2016 som navn på kampanje, cpc som medium og Facebook som kilde.

Den sporbare ville da sett slik ut:

www.shoes.com/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=frifrak-01.01.2016

Når man legger inn de ulike parameterne i UTM-builderen er det fort gjort å legge inn den samme informasjonen på flere ulike kampanjer. Gjør man denne feilen vil ikke Analytics klare å skille kampanjene, og derfor er det greit å ha som vane å legge til en dato.

Facebook har en egen URL-builder som man enkelt kan bruke for å lage en ny URL.

URL-builder

Her trenger man kun å legge inn den originale URLen, kilde(kanal), medium(type annonse) og lage et navn på kampanjen. Vips så har man en ny URL som man kan legge inn kampanjen man ønsker å opprette.

Noen ganger når man oppretter en ny URL blir linken alt for lang, eller inneholder informasjon man kanskje ikke ønsker at brukerne skal se. Dette problemet løses enkelt gjennom en URL-forkorter . Kopier sporingskoden, lim den inn i URL-forkorteren og trykk «shorten». Du får da opp din endelige link som kan legges inn i kampanjen og publiseres på Facebook.

Google Analytics har mange funksjoner som det er greit å bli kjent med for å kunne gjøre en analyse på enklest mulig måte. Videre er det lurt å sette opp en mer avansert konverteringsmåling.

 

Katrine

Del gjerne dette innlegget med dine venner
Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *