Hvordan skrive søkemotoroptimaliserte tekster

 

SeoNår man bygger innhold på en nettside er det viktig å tenke at måten man bygger innholdet på vil gi konsekvenser for nettsidens synlighet på Google. Dette kalles søkemotoroptimalisering(SEO).
Det er en rekke momenter man kan gjøre seg oppmerksom på, slik at man kan generere flere kunder ved å være mer synlig. I tillegg kan man spare massevis av kroner på å kutte ned på Google Adwords annonsering.

Google er et smart system som siler ut nettsider som ikke oppfyller visse krav til relevans og brukervennlighet. Det er mer enn bare relevant tekst som skal til for å rangere høyt på organiske søk, men om man bygger et innhold basert på gode tekster, er man godt på vei. Det er ingen som vet nøyaktig hvordan Google rangerer sidene som finnes på nettet, men noen ting vet vi sikkert når det kommer til innholdstekster, og dette er svært viktig å følge om man ønsker større trafikk på en nettside:

  • Relevans – Google liker at du gir brukerne dine god og relevant informasjon, og gjerne at du utdyper med mye tekst. Enkelt og greit, er en nettside full av irrelevant og svært lite informasjon, ville du ikke likt nettsiden. Derfor fjerner Google den for deg.
  • Beskrivelser – Skriv beskrivelser om du legger ut bilder, videoer eller om du linker til andre nettsider. Fortell brukerne hva de ser, kan vente å se eller hva som kan leses og hvorfor. Google er opptatt av at brukerne ikke skal kaste bort tid og at innholdet som presenteres ikke oppfattes som utrygg spam.
  • Oppsett, avsnitt og vektlegging av ord – Oppbygging av tekst er viktig for Google. Teksten bør være lettlest, med gode overskrifter, underskrifter og avsnitt. Legger du ekstra trykk på nøkkelord som er med å fremme ditt budskap og har gode underoverskrifter som gir en indikasjon på hva man skal lese og som gjør det lettere å finne frem, vil nettsiden rangere høyt på Google.
  • Søkeord – Bruk de ordene brukerne søker på i teksten. Om ord er plassert riktig i forhold til hverandre kan også ha betydning i søkemotoren. En bruker kan for eksempel være på utkikk og søke etter en «varm og god vinterjakke», og derfor er det viktig at du skriver en produktbeskrivelse hvor det er nevnt ord som «varm», «god» og «vinterjakke» i beskrivelsen. Google vil også rangere deg enda høyere dersom du har nevnt disse ordene flere ganger, men da er det veldig viktig at man ikke overdriver og nevner ordene når det ikke passer seg eller gjentatte ganger rett etter hverandre når det ikke naturlig.
  • Vær unik – Ikke kopier hele tekster, setninger eller fraser fra andre nettsider, dette liker Google svært dårlig og sender deg nedover på lista.

Om du driver med SEO når du skriver tekster, er det viktig at optimaliseringen ikke går ut over kvalitet og brukeropplevelse. Ord og setninger må være naturlige og være til nytte for brukeren. Hvis ikke har du ingen god nettside. Det er ikke Google som handler av deg eller som får noe ut av å være på din side, men brukerne. Det nytter ikke å være synlig om brukerne ikke liker deg. Dessuten vil Google straffe deg om det blir oppdaget at du prøver å manipulere systemet. Husk alltid dette!

 

Katrine

Del gjerne dette innlegget med dine venner
Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *