Treg responstid på din nettside?

colorful_light_waves_vector_abstract_hd-wallpaper-1729379

Du ønsker å kjøpe en ny genser, og sonderer terrenget. Du klikker deg inn på en nettside som selger klær, og videre inn på kategorien «genser». Du forventer nå at bildene popper opp på skjermen før du rekker å blunke. Hva gjør du dersom du må vente litt lengre enn forventet? Kanskje orker du å trykke deg videre til side to, men side tre, neppe. I så fall er du som meg, og nordmenn flest. Vi er utålmodige og klikker oss ut i en slik situasjon. Vil du at kunden skal fullføre kjøpet, er du nødt til å optimalisere nettstedet ditt, for å øke responstiden.

Dette gjelder ikke bare på nettbutikker, men også andre nettsteder, kampanjesider, applikasjoner og på intranettet. Vi har ikke tålmodighet til å vente på informasjon og budskap. I en undersøkelse utført av New York Times i 2012 kommer det frem at «an eye blink is just too long to wait«. Når brukeren oppsøker deg, er du nødt til å imøtekomme, og det raskt.

En hurtig nettside vil også bli belønnet med økt rangering av Google på organiske søk, noe som bidrar til synlighet på Internett.

Du er en del av løsningen

Som aktør har du kanskje satt bort jobben med utvikling av et nettsted, og tenker at det er utviklerens oppgave å optimalisere responstiden, eller at utvikleren alt har tatt seg av dette. Slik er det ikke. Man kan si at det er et delt ansvar, hvor riktig formatering på innhold som publiseres, er vel så viktig som smidig koding. For å gi et eksempel, er dårlig komprimering av bilder en gjenganger.

En annen stor felle er at man ikke oppfatter sin egen nettside som treg, da caches lagrer og husker informasjon på datamaskinen, som gjør at den slipper å loade mer enn en gang. Slik vil det ikke være for en bruker som aldri har vært inne på nettsiden.

I dag finnes det analyseverktøy som hjelper deg å fortelle om du burde optimalisere noe på nettstedet ditt for å øke hastigheten, og eventuelt hva du bør endre. Det er enkelt og gratis. Jeg anbefaler å ta en titt og få en vurdering på PageSpeed insights. Du kan også kjøre Pingdom website speed test. Disse to verktøyene vil utfylle hverandre informasjonsmessig.

Husk at det hjelper ikke med en rask nettside, om brukerne bruker lang tid på å finne frem, eller komme seg videre på siden din. Et enkelt og ryddig grensesnitt vil også være helt avgjørende.

Katrine

Del gjerne dette innlegget med dine venner
Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *