Grep for å rangere høyere i søkemotorene

Page-views-analytics-seo

Har du fine produkter eller tjenester med gode priser og kundeomtaler som du ikke helt klarer å nå ut med til kundene? Lite fokus på søkemotoroptimalisering (SEO) kan være problemet. Dagens kunder er svært prisbevisste da de til enhver tid har mulighet til å gjøre sammenligninger på nettet. Slike sammenligninger gjøres stort sett gjennom søkemotorene og derfor bør det ligge høyt på lista å være synlig akkurat her. Så blir det store spørsmålet: hvordan blir man det?

Grep og verktøy for SEO

Det er mange faktorer som sammen utgjør en god plass i søkemotorene. Noen faktorer er nærmest en selvfølge, mens andre er det ingen fasit på. Her vil jeg nevne noen viktige grep for bedre SEO og fine verktøy for å løse dem.

  • Sjekk hastighet på nettsiden din gjennom en speed-test. Google har en fin test for dette som heter PageSpeed Insights. Dersom du får forslag til forbedringer, utfør disse.
  • Sjekk om nettsiden har et responsivt design på både desktop, nettbrett og mobil. Et nyttig og gratis verktøy for dette heter Responsive Web Design Checker.
  • Sørg for at nettsiden er oversiktlig med undersider, kategorier og søkemuligheter. Enkel og god navigasjon hjelper søkemotorene å sette nettsiden i system.
  • Skriv innhold for søkemotorene, i dag betyr det også at man sikrer godt kvalitetsinnhold til forbrukerne. Her finner du gode tips til hvordan man skriver for SEO.
  • Forklar søkemotorene hva nettsiden din har å tilby gjennom å opprette en title-tag og meta description. Her finnes det regler for antall tegn, men dette endres stadig så her gjelder det å ta et Google-søk og oppdatere seg. For å legge inn title-tag og meta description i WordPress anbefales en plugin som heter Yoast SEO.
  • Ha en aktiv nettside og mat på med nytt innhold. Slik vil søkemotorene oppfatte nettsiden som oppdatert og i bruk. Mer innhold vil også gi flere treff.
  • Gjør søkeordsanalyser for å holde deg oppdatert på hva forbrukerne faktisk søker på og forhold deg til disse ordene i alt innhold. Google Analytics, AdWords, Google Søketrender, Google sin søkeordsplanlegger og Google Search Control er gode verktøy for å gjøre en søkeordsanalyse.
  • Berik nettsiden med bilder og videoer. Finn bilder som passer sammen med tekst og gi dem Alt text (alternative text) som beskriver bildet slik at man hjelper søkemotorene å skjønne hva som er på bildet. Videoer kan man laste opp og gi gode beskrivelser på YouTube og deretter lenke inn til nettsiden.
  • Gi alle sider en god URL som er kort og konsis og som inneholder nøkkelord.
  • Lenke til interne og eksterne sider. Å hjelpe forbrukere å finne frem til relevant innhold gir poeng i søkemotorene. Her er det også viktig å alltid fjerne døde lenker for å ikke få motsatt effekt.
  • Få lenker fra andre, det har enda høyere verdi enn å lenke selv. Lenker inn til nettsiden gjør at den blir ansett som relevant/populær av søkemotorene.
  • Følg med i et SEO-verktøy som heter Moz. Her vil man til enhver tid kunne se rangeringer og forbedringspotensiale, i tillegg til å få masse gode tips underveis. Plasseringer i søkemotorene kan endre seg fra dag til dag, derfor stopper aldri arbeidet opp selv om man en dag har nådd en topplassering.
  • Følg med på konkurrerende nettsider. Gjør de noe spesielt eller har noe som ikke din nettside har? Følg med og sørg for å alltid ha en like godt eller helst enda bedre nettside. Pass på å ikke kopiere!
  • Sjekk ut prissammenligningstjenester, rabattkodesider og lignende som driver med affiliate marketing. Her finnes kanskje muligheter for å bli synlig i via andre nettsider. Mer om dette kan du lese i et av mine tidligere innlegg.

Det er litt å sette seg inn i når det gjelder SEO, men dersom man har kapasitet til dette er det mye en kan gjøre selv og mye en kan bidra med ved å ha kunnskapen i bakhodet ved produksjon av nytt innhold.  Søkemotorene har som formål å finne det beste innholdet til søkerne sine og derfor må vi jobbe aktivt med å lage godt innhold og forklare søkemotorene hva slags innhold man finner på nettsiden. Oppnår man dette vil man ikke bare sitte igjen med en god plassering i Google eller i andre søkemotorer, men også sitte igjen med en knallgod nettside til forbrukerne.

 

Katrine

 

 

Del gjerne dette innlegget med dine venner
Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *