10 gode grunner til å starte en bedriftsblogg

bloggEnda ikke kommet i gang med blogg for din bedrift? I dette innlegget skal jeg gi deg 10 gode grunner for å starte. En blogg kommer i så mange ulike former, man trenger nødvendigvis ikke å drive med salg av produkter eller tjenester for å blogge. Den kan henvende seg både mot privat- og bedriftsmarkedet og kan for eksempel være informativ, faglig, representativ, visuell eller demonstrativ. En blogg kan kles i alle budskap, samtidig som den fører med seg mange andre fordeler:

  1. Blogging er en super måte å skape innhold. På en god og oversiktlig hjemmeside er det ikke plass til å fortelle alt, men det er det på en blogg. Her har man mulighet til å fortelle hva som helst, helt uten ytre påvirkning. Treffer man målgruppen på en bra måte kan man kalle det godt innhold, og da kommer målgruppen tilbake til nettsiden.
  1. Den fremmer bedriftens identitet. En blogg uttrykker hvem bedriften er, hva den står for, hva den kan tilby og hvor den vil. Man får en klar og tydelig stemme som gjør at man jobber med profileringsarbeid samtidig som man når ut med det budskapet man ønsker.
  1. På grunn av stor innholdsproduksjon blir siden lettere og mer søkbar i søkemotorene. Med søkemotoroptimalisering (SEO) i bakhodet ved bloggingen har man to fluer i en smekk. Klikk her dersom du ønsker å lære mer om SEO.
  1. En blogg øker interessentenes tillit. Bloggeren blir eksperten da bloggen er et bevis på erfaring, kunnskap og gjennomføringsevne. Faller bedriftens identitet i smak, i tillegg til at man har klart å skape tillit, så kommer man langt. På denne måten vil man også bli en attraktiv arbeidsgiver, som gjør at man kan samle alle de beste på en og samme plass. For en bedrift som er helt avhengig av å utføre innsalgsjobb, vil også bloggen fungere som en avlastning fordi den i seg selv skal kunne generere flere kunder.
  1. Bloggen kan gi masse inspirasjon, også til de som ikke trodde de trengte det. En inspirasjonskilde er en salgskilde, eller? Det trenger ikke nødvendigvis å være salg, men en kilde til å nå ut med et budskap.
  1. En blogg er en arena for tilbakemeldinger og dialog med målgruppen, noe som gjør at man vil kunne være i stand til å bli bedre kjent med dem, i tillegg til at man er lett tilgjengelig. Man kan yte både kundeservice og drive krisehåndtering på en og samme plass.
  1. Et blogginnlegg kan fungere som en måte og henvise interessenter fra sosiale medier og inn på ditt nettsted. I sosiale medier fungerer det dårlig og kun bruke kanalen for direkte salg, og som markedsfører i sosiale medier vil man raskt oppdage hvor viktig det er med nytt og godt innhold for å trekke folk inn på nettstedet sitt.
  1. På sitt eget nettsted er man sin egen sjef, man velger innhold selv og har mulighet til å nå frem med et budskap uten at interessentene opplever masse støy. Dessuten har man større mulighet til å være kreativ, da det ikke finnes noen faste rammer og regler å forholde seg til, som det for eksempel er om man utfører aktiviteter på Facebook.
  1. Bloggen vil kunne samle flere leads, og man vil derfor ha større mulighet til å gjøre dem varme og få dem til å handle.
  1. En blogg er ikke bare positivt utad, men også innad. Bloggen gir stor mulighet for å samle bedriften internt, ettersom de ansatte får et klarere bilde på bedriftens identitet. De ansatte vil ikke bare føle tilhørighet og motivasjon, men vil også i større grad kunne bidra til å levere opp til denne standarden som er satt. Dessuten kan en blogg medføre at de ansatte tilegner seg ny kunnskap dersom bloggen inneholder deling av ansattes og ledelsens erfaringer, kunnskap og synspunkter.

Før man oppretter bloggen er det viktig at man setter av ressurser til den, for det vil ta tid og det vil koste penger. Sitter man ikke på den kompetansen man behøver bør man ansette en med riktig kompetanse eller sette jobben ut til noen som kan gjøre den skikkelig. Bloggen bør oppdateres jevnlig med innhold av kvalitet, følge opp de kundene som tar kontakt og vise en klar og tydelig identitet som er i samsvar med resten av bedriftens aktiviteter.

 

Katrine

Del gjerne dette innlegget med dine venner
Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *